Защо избрах сугестопедията ?

Автор: Дора Давидова,

Сугестопед към Център по класическа сугестопедия „Вихровения“

Каква е разликата между сугестопедичната методика на обучение и стандартната такава?

Нека си представим за момент, че сме невидими и да се пренесем в един учебен час в държавно начално училище.

Влизаме тайничко и сядаме да погледаме. Никой не ни вижда и чува.

Какво виждаме ?

Учителката е застанала на катедрата, откъдето има прекрасен изглед над всички деца. Учениците стоят мирно по чиновете с лица обърнати към госпожата. В стаята е тихо. Госпожата преподава урок по “Човек и общество” (примерно) и разказва за Хан Аспарух.Поставила е макетна карта на стената и посочва по нея. После пише на дъската години и ги диктува на децата, които преписват в тетрадките.

В това време Митко се заглежда през прозореца. Навън прехвърча сняг и момчето се замечтава как по-късно ще тича на двора с баща си, който ще го вземе от училище и ще правят заедно снежен човек. Завладян от приятната емоция, чува учителката да казва:

– Митко, ако още един път погледнеш през прозореца,  ще ти пиша забележка!

Митко се сепва и започва да пише в тетрадката, а снежният човек бързо се стопява и пълни очичките му със сълзи.

Свършва часът и госпожата вика бащата на Митко. Обяснява му, че детето е много разсеяно и едва ли нещо ще може да научи изобщо в това училище и в този живот.

Бащата се ядосва, хваща момчето и го смъмря:

– Пак си блял в часовете! На какво прилича това?

Митко си тръгва с усещането, че е виновен за това, че е мечтал. В подсъзнанието му остава за цял живот това чувство на вина, че е разочаровал баща си. Когато порасне, вече няма да може и да си представи какво е да правиш снежен човек, а същевременно ще страда от хроничен гастрит. Годините и хановете са се изпарили от съзнанието му.

Нека сега надникнем в сугестопедичното училище.

Там учителката влиза при децата с куфар пълен с изненади. Но не лакомства и подаръци, а реквизити – шлемове, брони, дори сноп пръчки.Бързо всяко дете си избира роля, а едно от тях дори иска да е Хан Аспарух и урокът започва като игра.

Тук също има голяма цветна карта на Стара Велика България, но тя не стои окичена на стената, а е табло за движение на фигурки през различните години от историята.

Учителката вади стар навит на руло и запечатан с восък лист – това е посланието на хан Кубрат. Предлага на децата да го прочетат. Звучи Моцарт и децата се пренасят през вековете в историята на България.

Виждате ли разликата?

Кажете ми, в този час ще погледне ли някой през прозореца?

А и да погледне, дали учителят – сугестопед ще се скара? Не, няма да се скара. В сугестопедията действат закони и един от тях е свободата.

Тъй както майката, за да научи детето си да се храни с прибори, не застава със строг вид на катедра пред столчето му, така и сугестопедът подхожда с любов и търпение към децата.Подобно на майката, която подбира шарени купички, лъжичкка – мече и сяда до детето пеейки му песен и нежно насочва лъжичката към устенцата му, така и сугестопедите търсят най-нежния път, за да стигнат до съзнанието и сърцата на учениците си.

В сугестопедията учителят е част от образователния процес, но той е сред децата, не е пред тях. Не е техен лидер, а е техен верен приятел. Изслушва, пази и предразполага децата, за да разкрият резервите си, не ги пречупва, не ги прекършва. Методиката помага на децата да разкрият един нов свят и те да са активни участници в него.

Нека се върнем в часа по „Човек и общество” в сугестопедичното ни училище.

Там не е бил звънецът (защото няма такъв) и още не е свършил часът. Учителката е прочела един път писмото на хан Кубрат, но децата искат да го чуят отново. Толкова е било интересно. Слагат шлемовете на главите си и се качват в импровизирани лодки (обърнати масички), за да прекосят река Дунав и да основат българската държава. Зазвучава „Зима“ от Вивалди и лодките потеглят. Учителката отново изчита учебния материал (писмото).

На другия ден всички деца ще са с още по-богато въображение. Някои от тях ще са сънували целия урок, а други ще са измислили свое продължение.

Ще дойдат на училище вдъхновени и окрилени. Ще бъдат щастливи!

Ето за това избрах сугестопедията!

Сугестопедията е един естествен метод на обучение. Тя е вид комуникация – ненасилствена, свободна, пораждаща любов, която улеснява и спомага разкриването на резервите на личността.Информацията, която се усвоява, е в пъти по-голяма и е художествено оформена, чрез класическо изкуство – музика, театър, балет, рисуване.

Това прави сугестопедията „по-висша методика на обучение“  по оценката на  ЮНЕСКО от 1978г.

Ново от блога